... إنساني🌻



الكاتبة  المتألقة _ الشاعرة أ.تقى محمد الدليمي

🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀

 إنساني 

----------

إنساني يا أغلى أغلى خِلاني 

إنساني يا من أصبحت عنواني 


إنساني يا حلمي إنت والمنى 

إنساني يللي معاك عشت الهنا 


منا كنت ليك حرقة ومرار 

مكنش بإيدي الاختيار  


حتفظل معايا ليل ونهار 

مش ممكن أنساك آه ياني

 

إنساني يا أغلى أغلى خِلاني 

إنساني أنا مش هرجع تاني 


ليلي طويل من غير دليل 

أظلم ونجمك فين ياليل 


مبقاش فيك غير العويل

نار الدموع على الخد تسيل


أواسي بصورتك حالي 

 ولا غيرك هيشغل بالي


والنوم مفارق أجفاني

بقى كل دا وتوصفني أناني 


إنساني يا أغلى أغلى خِلاني

إنساني أنا مش هرجع تاني 


إوعاك تصدق كذبتي 

منت حكايتي ودنيتي 


ولا حد غيرك  فرحتي

 ياما رسمتك في مخدتي

 

أسلي بيها وحشتي 

ولا شوفتنيش بوحدتي


 بتوحشني غصب  يامهجتي

 منت الحبيب وأنا الجاني


إنساني يا أغلى أغلى خِلاني

إنساني أنا مش هرجع تاني 

.

تسمعني قلبي بيناديك 

مهو سابني وحدي وجاي ليك 


ينده باسمك مش ناسيك 

معاند مينبضش إلا بيك


بقى كل دا وغيظك مليك

وتعلي صوتك ف وداني 


إنساني يا أغلى أغلى خِلاني

إنساني أنا مش هرجع تاني 


بعد النهادرة مفيش لقا 

ولا حتى كلمة بالخفا


ولا وصال بعد الجفا 

خلاص بقى كله انقضى


وكل كلمة حذفتها 

بعتاب ولوم  قولتها


سكاكين كلماتك دبحاني 

إنساني يا أغلى أغلى خِلاني

إنساني أنا مش هرجع تاني 

 

يافرحة عمري وزماني 

     إنساني 

ياضحكتي ونار حرماني 

      إنساني 

   أنا بقولها لك ..إنساني


إنساني وعيش حياتك 

      مع   خِل      تاني

يمكن بغيري تنساني 

     وتنسى اسمي وعنواني 


وتعيش دنيا   ملونة 

 وتنسى  كل   أحزاني 


مع خليل ليله ونهاره كله اغاني


وترجع تعيش من جديد بأحلى  ليالي

ويا الوصال و ساعات تعدي ثواني


وحتطوي بإيدك صفحتي 

وتنسى  حتى   ضحكتي

 

وشقاوتي ويا مشاكستي 

وكل    كلي   وفكرتي 


وهتنسى حتى سيرتي 

وتبحر ببحور  شعر وجداني 


إنساني يا أغلى أغلى خِلاني 

إنساني أنا مش هرجع تاني


بقلم 

تقى محمد الدليمي

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الشاعر.. محمد دومو.. يكتب... لن يراها قلبي.

....لحظة استيعاب🌻