.... بدون ضمان🌻


 

  الكاتبة_ الشاعرة أ. تهاني بركات

🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀

بدون ضمان..... 

آخر مرة كتبت عنك

لقيت كلامي ما عجبنيش 

أصل بصراحة حروفي هربت

و عجز كلامي ما وصفكيش

يومها زعلتي مني

بس قلبك ما عاتبنيش

سكت الكلام

و البرود ساد المكان

جرحتك لما قلت... 

هجرت حبك من زمان

و إن قلبك خسر الرهان

و إن قربك ما بقاش أمان

قلت حبك فقد قيمته

عديم الفايدة بدون ضمان

ما ياما سهرت و سهرته

و كان الآمر الناهي

كانت سيرته تخدرني

و أفقد إحساسي بزماني

ياما حسدوكي على حبي

و قالوا عليكي سحرالي

طلع حبك ماهش جنة

طلع عادي و مش عادي

قدرت أعيش أنا ف بعدك

ساكني روح واحد تاني

صحيح شبهي في ملامحي

لكن جواه بقى فاضي

و لسه عينيكي شغلاني

بدور في النجوم عن معنى

لنظرة طالعة هربانة 

و من كتر الهموم حايرة 

عطشانة و دبلانة

في كل مرة كنت أشوفك

كنت أخاف 

و أسأل نفسي ميت سؤال

 ليه سكاتها بيحير

و ليه طريقها متغير

و أبات ليلي بتخير

ما بين جرحك و بين صمتي

فضلت سنين ساجن نفسي

في غربة بين حيطان رسمي

أنام و أصحى على همسك

تزيد أشواقي لعنيكي


تهاني بركات     ٣١ / ٥ / ٢٠٢٣

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الشاعر.. محمد دومو.. يكتب... لن يراها قلبي.

....لحظة استيعاب🌻