..... انا رحال


 

الكاتبة تهاني رحال

💫💫💫💫💫💫💫💫

أنا رحال .......


يا أم العيون طارحه سنابل قمح

و ضحكتك صافيه ماليه جناين فرح

قلبي انزرع في بعادك بشوك و بجرح 

و من حيرتي رويته بجمره و ملح


و ف عنيكي بقول موال

و من ضي القمر  شالك

غزلته بقلب عاش رحال

و نني عنيه  قام  شالك


و لفيتلك بلاد و بلاد

و كان ليلك نهار حالك

و كنتي زادى و الزواد

قولي بس كيف حالك


و من صبري يدوب المر 

و يبقى في ريقي كالسلسال

و بكره الصعب راح هايمر

و لو دمي في روحي سال


أنا المفتون 

أنا المرهون على بابك

أنا شِراعك 

وقت الخوف على عتابك

أنا الرَّحال و سفري 

طال في غيابك 

فدا لحظة 

أَمُر فيها ف رحابك


الغربة فيكي مرار

من كتر ما خوفنا

و العقل فيكي احتار

و خوفنا من روحنا 


ما نعرف فيكي نتمكن

حياتي ورقة جوه ف ظرف

حروفها علينا بتعكنن

و وخدانا ف لطش و زحف

و في الآخر بتتمسكن

و جوايا إنتي نقطة ضعف


 أنا الممنوع من الصرف

حروفي صابها مسح و حذف

أنا عايش حياتي في كهف

و لا  لاقي لجرحك وصف


أنا رحال و نيلك السكن و الدار 

عديت بحار الوجع  لآخر المشوار  

عاشق  لأحزانك لونت أرضي خضار

من صبري داب المر و خدتلك بالتار

أنا شراعك و في جراحك أنا بحار

فخبيني ف ترابك دا الغربة فيكي مرار 


تهاني بركات             ٣٠ / ١٠ / ٢٠٢٢


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الشاعر.. محمد دومو.. يكتب... لن يراها قلبي.

....لحظة استيعاب🌻